سفرنامه تبریز (دستچینی از بیست و ششمین جشنواره فرهنگی)

سفرنامه تبریز (دستچینی از بیست و ششمین جشنواره فرهنگی) (6)

14 مرداد 1395 1 نظر

دانشجویان شرکت کننده که اکثراً ورودی 91 و 92 هستند و همچنین جمعیت دانشجویان علوم تربیتی نیز بسیار بیشتر است. از طرفی دانشجویان ورودی 93 و 94، هنوز در خلال فعالیت های فرهنگی و هنری دانشگاه جایگاه خود را پیدا نکرده اند و یا این که هنوز موفق به شناسایی حوزه های مورد علاقه خود نشده اند که از این منظر، تلاش و کوشش بیشتری را از طرف مسئولان فرهنگی دانشگاه ها برای شناسایی دانشجویان و ایجاد فرصت هایی برای بروز استعدادهایشان را می طلبد.

ادامه مطلب...

در مسیر بازگشت از کندوان نیز گفت و گویی با جناب آقای میر معینی در ارتباط با جشنواره داشتم که در زیر آمده است:

میر معینی مسئول دبیر خانه بیست و ششمین جشنواره علمی، ادبی و هنری دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با مدیر مسئول نشریه مثبتِ دانشگاه فرهنگیان در مسیر بازگشت از روستای کندوان، اهداف بیست و ششمین جشنواره علمی فرهنگی را چنین بیان کرد که با برگزاری مسابقات فرهنگی اهداف متنوعی را دنبال می شود. اول این که تلاش می شود با این رقابت های سازنده، فضایی شاد و پویا در سطح پردیس ها و مراکز آموزشی ایجاد گردد، همچنین به وسیله این مسابقات که مورد استقبال دانشجویان است، ارتقاء مهارت، بینش و نگرش در خلال این مسابقات اتفاق افتد.

عصر چهارشنبه، به همراه سایر دوستان و شرکت کنندگان به سرپرستی پردیس میزبان، به سمت روستای کندوان روانه شدیم. تا آنجا حدود یک ساعت در راه بودیم. به محض پیاده شدن از اتوبوس هوای مطبوع آنجا به صورت مست کننده قابل تنفس بود. اولین چیزی که نظرم را جلب کرد جمله خوش آمد گویی بود که بر تابلو ورودی این روستا نصب شده بود: به به سرزمین فرهادان گمنام خوش آمدید. این روستا که نزدیک به 800 نفر جمعیت دارد، در خانه هایی که در دل کوه کنده شده و فقط از جنس سنگ است زندگی می کنند و چون شبیه به لانه زنبور است، نام اصلی این روستا که سهند است، به کندوان مشهور شده است.

ادامه مطلب...

امروز صبح در کلاس های مختلف پخش شدیم و منتظر ماندیم که جلسه توجیهی داوران برگزار شود. تقریبا ساعت 9 در کلاس 8 به همراه خانم موسوی که شرکت کننده رشته نشریه مکتوب بودند حضور یافتیم. پس از چندین دقیقه سکوت و تنظیم شدن اسامی هر دو رشته نشریه الکترونیک و مکتوب و حضور تمامی شرکت کنندگان به استثناء نماینده استان سمنان در رشته نشریه مکتوب، در مورد معیار های داوری صحبت شد. در رشته نشریه الکترونیک در مورد مباحث جالبی از جمله سئو، لگو، دامین و نام نشریه و ... صحبت شد. با تعیین موضوع جشنواره فرهنگی و هنری در تبریز در قالب یک گزارش جامع و کامل از هر آنچه از زمان حرکت دیده و شنیده ایم و تجربه کرده ایم به همراه مصاحبه با عوامل اجرایی و شرکت کنندگان و ...، جلسه به اتمام رسید.

برای عصر روز اول، برنامه تبریز گردی شامل بازدید از مقبره الشعرا، موزه قاجاریه و پارک ائل گلی تدارک دیده شده بود. پس از صرف نهار و استراحت ، ساعت 6 بعد از ظهر از پردیس به مقصد مقبره الشعرا حرکت کردیم. در مسیر، از صحبت های آقای علائی؛ کارشناس فرهنگی پردیس علامه امینی و همچنین خانم دکتر باقری؛ رئیس پردیس فاطمه الزهرا (س) لذت بردیم. بسیار گرم و صمیمی خوش آمد گویی کردند. آقای علائی نیز در مورد مکان های تاریخی که در مسیر بود توضیحات مختصری می دادند. شهرداری تبریز، مسجد کبود و بازار سرپوشیده از جمله اماکنی بود که با آن ها آشنا شدیم. شهرداری تبریز در زمان جنگ جهانی دوم، توسط آلمانی ها ساخته شده است و از نمای بالا مانند عقاب است. بازار سرپوشیده تبریز نیز، بزرگ ترین بازار سر پوشیده جهان است.

کاروان شیراز با 15 هنرجو و به سرپرستی کارشناس فرهنگی مرکز سلمان فارسی؛ خانم فنون، در تاریخ 11 مرداد ماه از شیراز به طرف تبریز، میزبان بیست و ششمین جشنواره فرهنگی و هنری دانشگاه فرهنگیان حرکت کرد. تفاوت آب و هوای شیراز با نزدیک شدن به شهر های شمالی استان فارس به شدت محسوس بود. خنکی و نم نم باران دانشجویان را به وجد آورده بود. حدوداً ساعت 8:30 صبح بود که پس از 18 ساعت وارد پایتخت سلطان خدابنده شدیم. از همان لحظاتِ آغازین ورودمان به شهر سرخاب، لهجه شیرین ترک زبانان که فارسی را خیلی شیرین صحبت می کردند، به دلمان نشست. در فاصله ترمینال تا پردیس فاطمه الزهرا، شش دانگ حواس دانشجو ها به محیط اطرافشان جمع شده بود. از نام بعضی مغازه ها که نامشان به زبان ترکی بود و معنا و مفهومش را نمی فهمیدیم گرفته تا نام خیابانی که پردیس فاطمه الزهرا تبریز در آن واقع شده بود؛ خیابان قطران. از همان لحظه که تابلو خیابان قطران از جلو دیدگانم گذشت، علامت سوال بزرگی در ذهنم ایجاد شد، قطران؟ چیست، کیست یا کجاست؟

ناصر خسرو قبادیانی در سفر نامه خود در مورد قطران اینگونه نوشته است:

در تبریز قطران نام شاعری را دیدم، شعری نیک می گفت اما زبان فارسی نیکو نمی دانست.

پس از ورود به پردیس فاطمه الزهرا، به سمت ساختمان دکتر باهنر راهنمایی شدیم. پس از استقبال گرم کادر اجرایی و انجام امور پذیرش، درخوابگاه ها اسکان یافتیم. نکته جالبی که خیلی نظرمان را جلب کرد، عدم تعبیه سیستم سرمایشی برای ساختمان ها بود و این نشان دهنده وجود آب و هوای معتدل در ماه های گرم سال می باشد.